Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Pesa: Rośnie zainteresowanie pojazdami wodorowymi

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
14-10-2025
Ostatnia modyfikacja:
14-10-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Pesa: Rośnie zainteresowanie pojazdami wodorowymi
fot. Roman Czubiński
Zainteresowanie lokomotywami wodorowymi na polskim rynku rośnie. Orlen buduje w Płocku centrum utrzymaniowe dla takich lokomotyw i planuje kupić następne wodorowe manewrówki, a kolejne firmy chcą testować SM42-6Dn na swoich bocznicach – mówi w rozmowie z Rynkiem Kolejowym prezes Pesy Krzysztof Zdziarski. Ujawnia też nieco szczegółów związanych z projektowanymi wodorowymi zespołami trakcyjnymi oraz... tramwajami.

Pierwszy egzemplarz lokomotywy wodorowej Pesy był już w tym roku testowany w szwedzkich zakładach hutniczych, z pociągiem pasażerskim na linii do Karpacza, a ostatnio – na bocznicy KGHM. Gdzie trafi w następnej kolejności?

Prezes Pesy Krzysztof Zdziarski: Lokomotywa wróciła już swojego właściciela – Orlenu i jest eksploatowana w Płocku. Spółka przygotowuje swoją infrastrukturę zakładową do bezpiecznego tankowania wodoru i obsługi zasilanej nim lokomotywy. Prace te mają zakończyć się w przyszłym roku.

Czy nie ma planów dalszych wypożyczeń tego egzemplarza na testy w innych firmach?

Na kilka najbliższych tygodni nie mamy takich uzgodnień. Myślę jednak, że jeśli wiarygodny kontrahent będzie chciał przeprowadzić odpłatne testy, Orlen zgodzi się na użyczenie lokomotywy. Prowadzimy rozmowy ze spółką PKP Intercity, która chciałaby wypróbować pojazd na swojej bocznicy na warszawskim Grochowie. Przetestowaniem SM42-6Dn interesuje się też Polska Grupa Energetyczna. W grę wchodzą bocznice dwóch zakładów energetycznych, w tym – Elektrowni Bełchatów.

A sam właściciel pierwszej maszyny?

Orlen planuje zakup kolejnych lokomotyw wodorowych, przygotowuje centrum do ich utrzymania i eksploatacji. Sądzimy, że może do tego dojść w ciągu 2-3 najbliższych lat.

Jak podczas testów w KGHM rozwiązano problem tankowania wodoru?

Sprowadziliśmy mobilną stację tankowania, działającą już wcześniej w Polsce. Korzystamy z wodoru z Orlenu, z zakładów we Włocławku lub Trzebini lub z ZEPAK w Pątnowie.

Klienci Pesy mogą albo zamówić nową lokomotywę wodorową, albo wybrać wodoryzację napędu już posiadanych maszyn. Jakie są zalety i wady każdego z tych rozwiązań?

Możemy modernizować lokomotywy SM42 – tak jak w przypadku pierwszej wyprodukowanej SM42-6Dn. To właściwie pojazd nowy, wyposażony w najnowocześniejsze silniki, napędy, ogniwa i systemy sterowania. Z pierwotnej lokomotywy wykorzystujemy w takim przypadku tylko ostoję i ramy wózków. W dodatku egzemplarz do modernizacji możemy pozyskać z rynku, nie musimy czekać na lokomotywę od klienta.

Rozwiązaniem nowym są natomiast zainteresowane firmy, które chcą mieć pojazd w pełni zgodny z najnowszymi Technicznymi Standardami Interoperacyjności. To już kwestia następnego kroku, do którego przygotowujemy się pod względem projektowym. Obecnie jednak koncentrujemy się na lokomotywach bazujących na SM42.

Istnieje opinia, że napęd wodorowy dla pojazdów szynowych to dziś droga i niepraktyczna „zabawka”, która potrzebuje jeszcze długiego czasu na dopracowanie. Jak odnosi się Pan do takich twierdzeń?

Nie podzielam tej oceny. Pojazdy bateryjne, które są główną konkurencją dla wodorowych na rynku napędów alternatywnych, mają ograniczony zasięg, zmienny w dodatku w zależności od pogody, obciążenia pojazdu czy stopnia jego zużycia. Ogniwo wodorowe jest tu doskonałym uzupełnieniem, znacznie wydłużającym zasięg i poszerzającym potencjalne zastosowania takiego taboru.

Pesa planuje dalszy rozwój konstrukcji pojazdów wodorowych. Pierwszym z nich ma być wodorowy zespół trakcyjny. Na jakim etapie są prace nad nim?

Trwa projektowanie. Pracujemy równolegle nad konstrukcją zespołu napędowego oraz całego pojazdu, w którym go zastosujemy. Staramy się, by była ona jak najbardziej zbliżona do naszej standardowej, uniwersalnej konstrukcji zespołu trakcyjnego z rodziny Elf 3.0.

Pesa zapowiada też prace nad wodorowymi tramwajami. Gdzie firma upatruje rynku zbytu dla takich pojazdów, skoro wszystkie polskie sieci tramwajowe są zelektryfikowane?

W planach jest budowa kilku nowych linii, które w razie zastosowania taboru wodorowego nie musiałyby być wyposażane w sieć trakcyjną. Nie trzeba byłoby też zapewniać bilansu mocy energetycznej – a wiemy, że nie mamy go w Polsce w nadmiarze. Niezależnie od tego są też miejsca, w których sieć napowietrzna nie jest pożądana – na przykład władze Krakowa od dawna chciałyby zlikwidować taką sieć wokół Plantów ze względu na estetykę. Co więcej, przy napędzie wodorowym uruchomienie nowej linii w formule tymczasowej nie generowałoby na początku pełnych kosztów – a sieć trakcyjną można byłoby dobudować w drugim etapie.

Nasze tramwaje wodorowe będą jednak wyposażone również w odbieraki prądu z sieci górnej. Dzięki temu na odcinku wyposażonym w sieć trakcyjną będą mogły być z niej zasilane. Będą też mogły na bieżąco doładowywać baterie. Ze względu na koszt wodoru chcemy zoptymalizować jego zużycie, tak by zapewniał dodatkowy zasięg, ale nie wywracał modelu finansowego.

Jak duży, według Pana szacunków, może być obecnie popyt na takie pojazdy?

Nie jest zbyt wielki. Szacujemy go na 50-100 wagonów, pod warunkiem realizacji nowych przedsięwzięć tramwajowych, o których wspomniałem. Obecnie rozmawiamy o 15 pojazdach z dwoma potencjalnymi klientami. Jesteśmy jednak dopiero na wstępnym etapie konsultacji. O takich pojazdach myśli nie tylko Kraków, ale i Toruń, a także Zgorzelec, który analizuje koncepcję budowy połączenia z siecią tramwajową niemieckiego Goerlitz. Samo Goerlitz zresztą, w ramach wymiany taboru, zdecydowało się zakupić i wprowadzić do eksploatacji tramwaje standardowe oraz tramwaj wodorowy. Wielkość ruchu transgranicznego uzasadnia takie projekty. Trzy nowe linie tramwajowe buduje także Warszawa – dzięki taborowi wodorowemu można byłoby szybciej je uruchomić.

Czy w grę wchodzą także kontrakty zagraniczne?

Tak. Naszym rozwiązaniem interesują się nie tylko miasta niemieckie, ale i np. skandynawskie. Również tu trwają wstępne konsultacje.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Laude podbije Niemcy?

Biznes

Laude podbije Niemcy?

Damian Kelman 14 października 2025

Michael Peter (Siemens Mobility): Będziemy inwestować w Polsce

Tabor i technika

Michael Peter (Siemens Mobility): Będziemy inwestować w Polsce

Łukasz Malinowski 14 października 2025

Trakcja ma nowego członka zarządu

Biznes

Trakcja ma nowego członka zarządu

ep. 14 października 2025

Zobacz również:

Stadler dostarczy wąskotorowe pociągi na Sycylię

Tabor i technika

Stadler dostarczy wąskotorowe pociągi na Sycylię

Redakcja/inf. pras. 09 października 2025

USA: Wodorowy Flirt już wozi pasażerów

Tabor i technika

USA: Wodorowy Flirt już wozi pasażerów

Roman Czubiński 15 września 2025

Pozostałe z wątku:

Laude podbije Niemcy?

Biznes

Laude podbije Niemcy?

Damian Kelman 14 października 2025

Michael Peter (Siemens Mobility): Będziemy inwestować w Polsce

Tabor i technika

Michael Peter (Siemens Mobility): Będziemy inwestować w Polsce

Łukasz Malinowski 14 października 2025

Trakcja ma nowego członka zarządu

Biznes

Trakcja ma nowego członka zarządu

ep. 14 października 2025

Zobacz również:

Stadler dostarczy wąskotorowe pociągi na Sycylię

Tabor i technika

Stadler dostarczy wąskotorowe pociągi na Sycylię

Redakcja/inf. pras. 09 października 2025

USA: Wodorowy Flirt już wozi pasażerów

Tabor i technika

USA: Wodorowy Flirt już wozi pasażerów

Roman Czubiński 15 września 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij